اخبار سایت

تاثیر نوسان قیمت ها بر روی قیمت آپارتمان و خانه

در این مطلب قصد داریم در رابطه با تاثیر نوسان قیمت ها بر روی قیمت آپارتمان و خانه با شما عزیزان صحبت کنیم و نکاتی را در این خصوص به شما عزیزان مطرح نماییم .

از زمان های گذشته تا به حال سرمایه گذاری بر روی ملک و املاک مورد توجه عده زیادی از افراد بوده است و افراد بسیار زیادی سرمایه خود را به خرید خانه ، مسکن ، زمین ، باغ و سایر املاک اختصاص می دادند .

خانه و آپارتمان و یا هر ملک و املاک دیگری در گروه دارایی هایی هستند که همیشه قیمت آنها به مرور زمان افزایش پیدا می کرده است و افت قیمت به روی آنها اتفاق نمی افتد .

امروزه بر اثر نوسان قیمت ها در جامعه به عنوان مثال : نوسان قیمت مصالح و مواد اولیه ساخت ساختمان ، نوسان قیمت حقوق دریافتی کارگران و عوامل دیگر ، قیمت آپارتمان و خانه نیز دچار نوسان شده است  و از این جریان تاثیر می گیرد .

در ادامه این مطلب می خواهیم عواملی را که بر روی نوسان قیمت آپارتمان و خانه تاثیر گذار هستند را مورد بررسی قرار دهیم .

تاثیرات مربوط به عرضه و تقاضا :

نیروهای اقتصادی بر روی قیمت مسکن تاثیر گذار هستند . در صورتی که میزان عرضه و تقاضای بالایی برای خرید خانه وجود داشته باشد ، میزان قیمت مسکن افزایش پیدا می کند . در این صورت خریداران باید قیمت بیشتری را برای خرید خانه بپردازند .

حال اگر تقاضا برای خرید خانه کم باشد و میزان عرضه خانه زیاد باشد ، در این صورت قیمت مسکن کاهش پیدا می کند . در چنین شرایطی گفته می شود که نوسان قیمت مسکن بر عرضه و تقاضا وابسته است .

 

موقعیت خانه و توسعه های زیربنایی :

یکی از عوامل مهم تاثیر نوسان قیمت ها بر روی قیمت آپارتمان و خانه ، موقعیت خانه و توسعه های زیر بنایی آن است .  

زیرساخت یکی از عوامل مهم برای افرادی است که به دنبال خرید خانه هستند . موقعیتی که دارای زیر ساخت های خوب باشد ، به عنوان مثال : نزدیک به ایستگاه مترو ، مراکز خرید و بانک ها باشد ، برای خرید ارزش بالایی دارد و در چنین شرایطی مردم تمایل دارند که پول بیشتری را برای خرید آن خانه صرف کنند .

موقعیت مکانی خانه از جمله عواملی است که بر روی قیمت مسکن تاثیر گذار است . به عنوان مثال باید بگوییم که عواملی نظیر : ترافیک ، نزدیکی و دسترسی به اتوبان ها ، میزان جرم های صورت گرفته در منطقه ، میزان تابش نور خورشید ، وجود داشتن مدارس و مغازه ها و فروشگاه ها و … در موقعیت مورد نظر همگی از عواملی هستند که بر روی قیمت مسکن تاثیر گذار می باشند .

نوسان قیمت در خانه و آپارتمان شهر اندیشه و شهریار

 

میزان افزایش درآمد و رشد اقتصادی :

از دیگر عواملی که بر روی قیمت مسکن تاثیر مستقیم دارد ، سلامت اقتصادی و میزان رشد آن است . در صورتی که وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه به صورت متلاطم و به هم ریخته باشد ، نوسان قیمت حاکم بر مسکن زیاد می شود .

همچنین میزان تقاضایی که برای مسکن صورت می گیرد به درآمد وابسته است و با افزایش درآمد قدرت خرید مردم نیز افزایش پیدا می کند . در نهایت در نتیجه این امر قیمت مسکن افزایش پیدا می کند .

 

تاثیر بیکاری موجود در جامعه و بر نوسان قیمت مسکن :

بیکاری موجود در جامعه به رشد اقتصادی موجود در جامعه بستگی دارد . در صورتی که بیکاری در جامعه زیاد شود ، قدرت خرید مردم و توانایی آنها برای خرید خانه کم می شود . در نتیجه میزان تقاضا برای مسکن به علت بیکاری کم می شود و این امر نیز باعث کاهش قیمت مسکن می گردد .

مقاله : در هنگام خرید ملک باید چه نکاتی را مورد توجه قرار دهیم ؟

 

میزان نرخ بهره :

میزان نرخ بهره تاثیر زیادی بر قیمت مسکن دارد . تغییراتی که در نرخ بهره رخ می دهد ، توانایی های یک فرد را برای خرید یک خانه مسکونی تحت تاثیر قرار می دهند . علت این موضوع نیز آن است که زمانی که نرخ بهره پایین باشد ، افراد برای پرداخت کردن وام مسکن در نتیجه خرید یک خانه ، میزان هزینه کمتری را متحمل می شوند که در نتیجه این امر تقاضا برای خرید مسکن زیاد می شود و قیمت خانه نیز افزایش پیدا می کند .

به عبارت دیگر باید گفت که نرخ بهره ،میزان پرداخت وام مسکن را تحت تاثیر قرار می دهد ، در نتیجه وقتی که نرخ بهره بالا باشد هزینه مربوط به پرداخت وام مسکن نیز افزایش پیدا می کند و تقاضای افراد برای خریدن خانه کم می گردد .

 

عوامل مربوط به جمعیت شناختی :

 منظور از جمعیت شناختی داده هایی می باشد که ترکیب جمعیت جامعه مانند : جنسیت افراد ، سن ، نژاد ها ، درآمد موجود افراد ، الگوهای مهاجرتی و رشد جمعیت را معرفی می کند . این آمارها را به عنوان یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت مسکن می شناسند ولی اغلب این موارد نادیده گرفته می شود .

تغییراتی که در جمعیت شناسی یک جامعه وجود دارد ، تاثیر بسیار زیادی را بر روی نوسان قیمت مسکن می گذارد . به عنوان مثال : هر چه میزان طلاق در افراد افزایش پیدا کند ، میزان افرادی که به صورت تنهایی زندگی می کنند نیز بیشتر می شود که همه این عوامل بر روی قیمت مسکن تاثیر گذار هستند . در این خصوص باید گفت که هر چه قدر میزان جمعیت یک شهر بیشتر باشد، میزان تقاضا برای خرید مسکن نیز بیشتر می شود .

همه این عوامل ذکر شده نقش مهمی را بر روی نوسان قیمت مسکن دارند . سرمایه گذاری کردن بر روی بازار مسکن باید با در نظر گرفتن عوامل ذکر شده در فوق صورت گیرد .

در انتها باید بگوییم که شناخت عواملی که بر روی قیمت یک خانه تاثیر گذار هستند برای هر فردی به صورت ضروری و واجب می باشد .

کلام پایانی :

در این مطلب در خصوص تاثیر نوسان قیمت ها بر روی قیمت آپارتمان و خانه با شما عزیزان صحبت کردیم .  امیدواریم مطالب ذکر شده در قسمت فوق برای شما عزیزان مفید و مسمر ثمر واقع شده باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *