اخبار سایت

آنچه باید در باره اجاره نامه بدانیم

اجاره نامه چیست؟

اجاره نامه قراردادی است که بین دو طرف معامله یعنی موجر و مستاجر بسته می‌شود. در این سند جزئیات ملک، حدود، شرایط و میزان ودیعه و اجاره بها درج می‌شود. برخی از افراد به اشتباه به جای اجاره نامه از قولنامه استفاده می‌کنند. ضمن اینکه برخی هم اجاره نامه را به صورت دستی می‌نویسند و به مشاور املاک مراجعه نمی‌کنند. نکته اول این است که در واقع اجاره نامه با قولنامه تفاوت دارد. ضمن اینکه در ادامه به تفاوت اجاره دستی و اجاره‌نامه رسمی هم می‌پردازیم.
انواع اجاره نامه

در قسمت قبلی دیدید که تعریف اجاره نامه ساده به نظر می‌رسد. فرقی هم نمی‌کند که بخواهید اجاره نامه منزل را منعقد کنید یا اجاره نامه مغازه بنویسید. اما همین قرارداد انواع مختلفی دارد و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. در این قسمت بیشتر درباره انواع اجاره نامه صحبت می‌کنیم:

اجاره نامه رسمی: این اجاره نامه در محضر بین طرفین امضا می‌شود و بهترین و رسمی‌ترین گزینه است.
اجاره نامه بنگاهی: همان‌طور که مشخص است، این اجاره نامه در مشاور املاک تنظیم می‌شود و مشمول ماده ۱۰ قانون مدنی می‌شود.
اجاره نامه دستی: این گزینه هم معمولا بین موجر و مستاجر نوشته و امضا می‌شود و برای انعقاد آن به محضر یا بنگاه مراجعه نمی‌کنند.

تفاوت اجاره نامه رسمی و اجاره دستی

همان‌طور که اشاره کردیم اجاره نامه رسمی در محضر امضا می‌شود و درواقع بهترین گزینه است. اما اجاره‌نامه دستی و بنگاهی هر دو مشمول ماده ۱۰ قانون مدنی می‌شوند و از نظر دادگاه معتبرند. با اینکه متن هر دو هم می‌تواند یکسان باشد، مهم‌ترین تفاوت آنها داشتن کدرهگیری در نسخه بنگاهی است. ضمن اینکه مشاور املاک به خوبی می‌تواند موارد مهم را توضیح دهد و در مراحل اولیه بروز مشکل به حل اختلاف کمک کند.
استعلام اجاره نامه

پیشتر هم اشاره کردیم که می‌توانید قرارداد اجاره را در دفتر اسناد رسمی یا بنگاه منعقد کنید. بعد از پرداخت هزینه کامل هم می‌توانید یک نسخه برای خودتان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *